piątek, 23 lutego 2018

ciasto cytrynowe z borówkami i lukrem - bez cukru i tłuszczu // lemon blueberry loaf - sugar and fat free



E N G L I S H  V E R S I O N  B E L L O W 

Dzisiejszy przepis jest juz w nieco wiosennym klimacie. Zdaje sobie sprawę ze chyba juz wszyscy tęsknie za wiosna i pragną slonca! Mimo ze w Wielkiej Brytanii śniegu nie ma ani milimetra i od czasu do czasu dni sa bardzo słoneczne - wciąż czuć zimowy klimat i temperatura nie jest zbyt wysoka. Aby wprowadzić sie w nieco wiosnny klimat przygotowałam ciasto z dodatkiem borówek, które kojarzą mi się z latem! <3 Dodałam do niego także sok z cytryny, dzięki czemu ciasto zyskało nieco orzeźwiający aromat. Cytrynowy posmak idealnie łączy sie z borówkami! Całość zwieńczona jest bezcukrowym lukrem na bazie erytrolu i soku z cytyryny, który również dodaje orzeźwiającego smaku dla ciasta. Jest naprawdę przepyszne, połączenie cytryny i borówek jest trafione w 10! 





CIASTO CYTRYNOWE Z BOROWKAMI I LUKREM
BEZ CUKRU I TLUSZCZU
keksowka o dl. 24-26cm


250g mąki pełnoziarnistej (można użyc uniwersalnej mąki bezglutenowej lub zwyklej mąki pszennej)
200g erytrolu/ksylitolu (lub cukru jesli nie zalezy Wam na bezcukrowym cieście ;))
200-250ml mleka roślinnego 
sok z dwóch średnich cytryn - ok. 80ml
łyżka nasion chia - ok. 10g
łyżeczka proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
150-200g borowek amerykanskich
do lukru - 4 lyzki erytrolu.ksylitolu zmiksowanego w młynku do kawy na puder (lub cukru pudru) plus ok 3-4 łyżki soku z cytryny (do konsystencji lukru)

Nasiona chia mieszamy z ok. 50ml mleka i odstawiamy na kilka minut aby napęczniały i stworzyły "żel" (na początku warto co chwile je zamieszac). W duzej misce łaczymy make, erytrol/ksylitol (lub cukier), proszek do pieczenia, sode i mieszamy dokładnie. Dodajemy nasiona chia, reszte mleka roślinnego, sok z cytryn i łaczymy składniki. Na koniec dodajemy umyte borówki i delikatnie mieszamy z ciastem. Forme keksowa wykladamy papierem do pieczenia i przekladamy do niej ciasto. Pieczemy ok. 50-60 minut w 180*C (do "suchego patyczka"). Po upieczeniu studzimy i polewamy lukrem. Smacznego! :)


PRZYGOTOWAŁAŚ/EŚ TEN PRZEPIS?
BĘDZIE MI MIŁO, JEŚLI PODZIELISZ SIĘ JEGO ZDJĘCIEM I OPINIA! :)
WYŚLIJ JE NA anytrami@o2.pl
NASTĘPNIE ZDJĘCIE ZOSTANIE OPUBLIKOWANE W SPECJALNEJ GALERII! :)


E N G L I S H  V E R S I O N

LEMON BLUEBERRY LOAF WITH GLAZE
SUGAR AND FAT FREE
24-26cm long baking tin

250g wholewheat flour (you can also use GF mix or all purpose wheat flour) 
200g Nativa baking erythritol >>CLIK<< (or sugar if you don't want sugar-free cake)
200-250ml plant based milk
juice from 2 medium lemons (approx. 80ml)
1 tbsp chia seeds (approx. 10g)
1 tsp baking powder
1/2 tsp bicarbonate of soda
150-200g blueberries
for the glaze - 4 tbsp Natvia icing erythritol (or icing sugar) plus 3-4 tbsp lemon juice 

Mix chia seeds with approximately 50ml of the milk and let it sit for a few minutes until it forms a gel-like consistency (stir occasionally). In a large bowl, mix together flour, erythritol, baking powder, and bicarbonate of soda. Next add previously prepared chia seeds, the rest of the milk, lemon juice and mix everything together, then add washed blueberries and mix gently again. Transfer the batter to the baking tin lined with a baking paper and bake for about 50-60 minutes in 180*C (check with the toothpick if the cake is ready after that time). Cool the cake down and glaze. Enjoy! :) 




10 komentarzy:

  1. Świetny pomysł! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z tymi borówkami wygląda niezwykle apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W środku wygląda wręcz fenomenalnie :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy23:34

    Czy mozna uzyc maki orkiszowej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że powinna się sprawdzić ;)

      Usuń
  5. Wygląda obłędnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. zrobię latem, jak tylko będzie dostęp do świeżych owoców :) obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń

Co sądzisz o tym przepisie?

INSTAGRAM @plantbasedmartyna